Saraja Slaapcursus Harderwijk

▪ Bereid je voor op de zomertijd »

In 1977 is in Nederland en in België tijdens de oliecrisis de zomertijd opnieuw ingevoerd als energiebesparende maatregel. Sindsdien heeft het vele gevolgen gehad, maar betwijfeld wordt of het de gewenste bezuiniging oplevert. Wel worden we geconfronteerd met een toename van auto-ongelukken in de eerste week van de zomertijd. Als gevolg van de verschuiving van de tijd zijn we meer gestressed en minder geconcentreerd. Door het uur minder slaap zien we de afgelopen jaren ook een stijging van het aantal hartinfarcten. Wat je er ook van vindt, in de komende nacht van zaterdag op zondag zullen we met z'n allen de klok weer gaan verzetten. Daar kun je je wel nú alvast op voorbereiden.

Ezelsbruggetje

Maar hoe was het ook alweer? Gaat de klok een uur verder of een uur terug? Daar is een heel eenvoudig ezelsbruggetje voor. In het voorjaar gaat de klok een uur vooruit, in het najaar achteruit. Zo, dus we weten nu weer dat de klok om 02.00 uur een uur verder gezet gaat worden. Maar daar trekt onze biologische klok niets van aan. Of toch wel? Ons bioritme wordt door de overgang naar de zomertijd verstoord.

Problemen met de zomertijd

We worden met z’n allen gedwongen ons slaapritme een uur te vervroegen. Dus als je gewend was om 23.00 uur te gaan slapen, moet je nu ineens op de ‘oude tijd’  om 22.00 uur onder de wol. En al gaat de wekker vanaf maandag om 07.00 uur af zoals je gewend was, voor je gevoel moet je nu om 06.00 uur uit de veren.

De meesten zijn hier na een paar dagen wel aan gewend, vooral de ochtendmensen onder ons zullen niet veel problemen ervaren. Maar er zijn er ook die weken later door de invoering van de zomertijd nog slecht slapen. Vooral avondmensen voelen zich na de ingang van de zomertijd vermoeider, snel afgeleid, minder alert en prikkelbaar.

Tips om snel te wennen

Toch kun je je biologische klok een handje helpen bij het wennen aan de nieuwe tijd. En daar begin je het best op de woensdagavond mee. Je kunt namelijk geleidelijk je slaap- en waakritme al een beetje aanpassen door elke avond een kwartier eerder naar bed te gaan. Vervolgens sta je ook ’s ochtend steeds een kwartier eerder op en gebruik die extra tijd bijvoorbeeld om in rust te ontbijten. Zodra de zomertijd is ingegaan loop jij op deze manier dan al goed in de pas. Probeer dit ook met je kinderen te doen, want dan wordt het iets makkelijker om ze in de eerste week van de zomertijd in bed te krijgen.

Denk vooral in de zomer ook aan een goed verduisterde slaapkamer, het licht van buiten kan jou of de kinderen anders wakker houden. Lichtwerende gordijnen kunnen helpen. En ’s ochtends kun je maar beter gelijk opstaan als de wekker gaat, door te gaan snoozen stel je de aanpassing aan de nieuwe tijd alleen maar uit. Je helpt je biologische klok een handje door jezelf na het ontwaken direct aan veel daglicht bloot te stellen, liefst lekker met je gezicht in de zon. Maak een ochtendwandelingetje of ga sporten als je daar tijd voor hebt. Zo zorg je ervoor dat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine weer wordt geremd en cortisol je wakker en alert maakt.

Als je van jezelf weet dat je op de eerste maandag na de zomertijd veel last hebt van het tijdsverschil, probeer dan te regelen dat je die dag iets later op je werk kunt verschijnen. Mijd in ieder geval zoveel mogelijk de maandagochtend spits in het verkeer om ongelukken te voorkomen.

Deze pagina delen via:
LinkedInFacebookTwitterGoogle+WhatsAppEmail