Saraja Slaapcursus Harderwijk

▪ Gebruik een beeldschermfilter »

Als je regelmatig ’s avonds nog achter je laptop werkt, kan het verstandig zijn een beeldschermfilter te gebruiken. Maar ook wanneer je in de avond achter je smartphone of tablet zit, is zo’n beeldschermfilter aan te raden.

Tip van Talja

Productie melatonine wordt onderdrukt

De beeldschermen van al deze apparaten stralen namelijk een blauw licht uit, dat de productie van het slaaphormoon melatonine onderdrukt. Dit hormoon regelt je dag- en nachtritme. Het blauwe licht van al je beeldschermen laat je hersenen geloven dat het nog geen tijd is om te gaan slapen. Problemen met slapen kunnen dan een gevolg zijn.

 

Een oplossing

Beeldschermfilters bieden een oplossing. Zij filteren het blauwe licht uit je scherm. In het begin is het misschien even wennen aan de zacht rode kleur over je scherm. De filters bieden je eventueel wel de mogelijkheid om persoonlijke voorkeuren in te stellen.

Ook eens proberen? Download dan bijvoorbeeld f.lux of Twilight.

Beter geen beeldschermen meer laatste uur voor het slapen

Maar beter is het natuurlijk om je computer, smartphone en tablet minimaal het laatste uur voor het slapen gaan te mijden! Bij slaap is het belangrijk je er langzaam op voor te bereiden door in de relaxmodus te gaan. Daarom kun je ook beter niet in de avonduren sporten, dat activeert je lichaam ook teveel. Zo kan de informatie die je tot je neemt bij het gebruik van beeldschermen in de avonduren bovendien maken dat je druk of onrustig wordt in je hoofd, waardoor je minder goed slaapt.

Zie ook eens deze video, waarin wordt uitgelegd wat er met je gebeurt wanneer je je smartphone checkt voordat je gaat slapen…

Deze pagina delen via:
LinkedInFacebookTwitterGoogle+WhatsAppEmail