Saraja Slaapcursus Harderwijk

▪ Minder vermoeid de winter door »

ZO KOM JE MINDER VERMOEID DE WINTER DOOR

 

Als vanaf de herfst de dagen korter worden hebben veel mensen last van moeheid. We hebben geen zin om op te staan en hangen het liefst de hele dag lui op de bank, want alles lijkt te veel. Wees gerust, het is heel normaal dat we ons in de winter vermoeider voelen.

Minder zonlicht

Zodra de zon opkomt zorgt het natuurlijk daglicht ervoor dat de aanmaak van melatonine, het hormoon dat ons helpt te slapen, wordt geremd. Tegelijkertijd stijgen de cortisollevels in ons lichaam, wat ons een oppepper geeft, ons wakker en aandachtig maakt.

In de herfst en winter is de zonkracht lager en is de blootstelling van het lichaam aan zonlicht korter. Doordat we meer tijd in het donker doorbrengen, is de melatonine langer werkzaam in ons lichaam en dat maakt ons slaperig.

Pak het daglicht

Breng daarom zoveel mogelijk tijd buiten bij daglicht door, liefst in de ochtenduren. Laat geen enkele kans op daglicht onbenut en geniet van de pracht die het seizoen te bieden heeft. Schep wat vaker een luchtje, zeker in je pauze. Kleed je op de kou en ga bijvoorbeeld lekker een stuk lopen, bij voorkeur in het zonlicht. De frisse lucht en het licht geven je nieuwe energie.

 

Blijf actief

Ga (buiten) sporten, maak een flinke winterwandeling, ga op de fiets naar het werk. Tijdens beweging en sporten maakt je lichaam endorfine (gelukshormoon) aan, wat je opgewekt en vrolijk maakt, waardoor je je energiek voelt.

Ritme en regelmaat zijn toverwoorden

Wanneer je een vast dag- en nachtritme aanhoudt, help je je lichaam in evenwicht te blijven. Sta daarom elke dag dezelfde tijd op en ga dezelfde tijd naar bed.

Zorg voor voldoende slaap, want een goede nachtrust is erg belangrijk om overdag goed te kunnen functioneren. Tijdens de slaap maakt het lichaam het slaaphormoon melatonine aan, dat nodig is om overdag de benodigde cortisol te produceren. Hiervoor is een donkere omgeving nodig. Maak je slaapkamer niet te warm, doe liever het raam een stukje open voor frisse lucht.

Blijf vooral niet te lang in je bed liggen, ook al is dat verleidelijk op deze koude en donkere dagen. Het verstoord namelijk je biologische klok en daarmee de aanmaak van melatonine op de juiste momenten. Van ‘uitslapen’ word je uiteindelijk alleen maar lomer.

Eet verstandig

Je ondersteunt je interne klok ook door ervoor te zorgen dat je stofwisseling in evenwicht blijft. Blijf daarom op vaste tijden eten, zo houd je je energieniveau op peil.

Sla je ontbijt niet over, je lichaam heeft ’s ochtends energie nodig om op gang te komen. Ga bij je eerste maaltijd bijvoorbeeld voor veel granen, proteïnen en fruit.

Wees bedacht op je trek in koolhydraatrijk voedsel als je je moe voelt, laat de suikers in koekjes, snoep en frisdranken beter staan. Je krijgt er maar even een energieboost van, waarna je al snel opnieuw een energiedip zult ervaren. Ook cafeïne kun je om die reden beter gematigd nuttigen, neem vaker een glas water, zodat je voldoende gehydrateerd blijft.

De typisch stevige winterkost als stamppotten, stoofpotten en wild is zeer welkom. De dierlijke proteïnen die daarin zitten maken het ons makkelijker voldoende cortisol te produceren.

Onvoldoende herstel in de nacht

En mocht het nu zo zijn dat niet alleen het winterseizoen je vermoeid, maar je nachten je überhaupt onvoldoende herstel bieden om overdag goed te kunnen functioneren, weet dan dat wij van Saraja Slaapcursus er voor je willen zijn om samen met jou je slaap te verbeteren. Maar ook als je binnen je organisatie aandacht wilt besteden aan de slapeloosheid van werknemers.


Deze pagina delen via:
LinkedInFacebookTwitterGoogle+WhatsAppEmail