Saraja Slaapcursus Harderwijk

▪ Pas op, vakantiekriebels! »

Het is de eerste week van juli, het zonnetje schijnt, de zomer lonkt…vakantie staat voor de deur! Nog de laatste loodjes op het werk, de kinderen zijn ook weer bijna vrij en dan vertrekken maar!

Maar pas op als je een lange autorit voor de boeg hebt. Die vakantiekriebels kunnen je ertoe verleiden om vermoeid de auto in te stappen. En dan ben je een gevaar op de weg.

Grotere kans verkeersongeval

Er zijn genoeg gezinnen die direct uit het werk de kinderen en de bagage inladen, om vervolgens uren achter het stuur plaats te nemen op weg naar het zonnige zuiden. Uit meerdere studies is gebleken dat je een veel grotere kans loopt om betrokken te raken bij een verkeersongeval als je vermoeid bent tijdens het autorijden. Zorg daarom goed voor jezelf en voor je medepassagiers, zorg dat je uitgerust aan de reis naar de vakantiebestemming begint. Dat betekent o.a. geen alcohol op de avond daags voor je aan de lange autorit moet beginnen en voldoende slapen in de nacht ervoor.

Rij met aandacht

Wees je ervan bewust dat er een aandachtsdip bestaat tussen 2 en 4 uur in de middag en ’s nachts tussen 2 en 6 uur. Rij bij voorkeur überhaupt niet in de nacht, de rijvaardigheid is dan opmerkelijk slechter. Stop regelmatig, om de twee uur een pauze inlassen is echt geen luxe, of om de 200 kilometer. Het is natuurlijk beter als je de rit niet helemaal alleen hoeft af te leggen en je het stuur na jouw beurt aan een co-rijder kunt overgeven.

Vermoeidheidssignalen

Let op signalen van slaperigheid als je achter het stuur zit. Heb je moeite om je hoofd recht te houden, zit je herhaaldelijk te geeuwen, kun je je ogen met moeite openhouden of beginnen ze te prikken? Dan wordt het tijd voor een rustpauze. Dit geldt ook wanneer je bemerkt dat je moeite hebt om een constante snelheid aan te houden of om je auto in het midden van het rijvak te houden. Of als je je de laatste kilometers niet meer goed kunt herinneren. Negeer je deze signalen, dan loop je het risico om in slaap te vallen. Om eerlijk te zijn ben je bij zware oogleden en knikkebollen eigenlijk al te laat, je bent dan al bijna in slaap gevallen.

Tips voor onderweg

Vraag de medepassagiers met je mee te rijden en je te waarschuwen, wanneer zij dergelijke tekenen van vermoeidheid opmerken. Laat de passagier die voorin zit sowieso altijd wakker zijn. Het maakt het anders wel extra moeilijk voor je als bestuurder wanneer de persoon naast je ligt te slapen. Wissel zonodig van plaats, zodat de slapers altijd achterin zitten.

Vertrouw niet op lapmiddeltjes als sneller rijden, muziek luider, koffie drinken of de airco koeler zetten om slaperigheid de baas te kunnen zijn. Het helpt wel om je even op te peppen, maar dit effect duurt nooit lang. Zet luide up-tempo liedjes op die je uit volle borst mee kunt zingen, daar word je actiever en wakkerder van. Zet de auto aan de kant, wandel even wat rond en doe eventueel stretchoefeningen.

Maar het enige dat echt helpt is…slapen! Een powernap van 15 tot maximaal 20 minuten is de beste manier om even uit te rusten. Langer slapen heeft geen zin, want dan kom je in een diepere slaapfase terecht, waaruit je met een roes wakker wordt en je juist meer versuft achter het stuur zit. Daarentegen krijg je van een powernap, de naam zegt het al, een energieboost. Ik wens je een veilige reis en een ontspannen vakantie!

Deze pagina delen via:
LinkedInFacebookTwitterGoogle+WhatsAppEmail