Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Saraja Slaapcursus Harderwijk

Gebruik een beeldschermfilter

46

Als je regelmatig ’s avonds nog achter je laptop werkt, kan het verstandig zijn een beeldschermfilter te gebruiken. Maar ook wanneer je in de avond achter je smartphone of tablet zit, is zo’n beeldschermfilter aan te raden.

beeldschermfilter

Foto: 123RF Stockfoto – alexandralexey

Productie melatonine wordt onderdrukt

De beeldschermen van al deze apparaten stralen namelijk een blauw licht uit, dat de productie van het slaaphormoon melatonine onderdrukt. Dit hormoon regelt je dag- en nachtritme. Het blauwe licht van al je beeldschermen laat je hersenen geloven dat het nog geen tijd is om te gaan slapen, dat het nog dag is. Problemen met slapen kunnen dan een gevolg zijn.

Een oplossing

Beeldschermfilters bieden een oplossing. Zij filteren het blauwe licht uit je scherm. In het begin is het misschien even wennen aan de zacht rode kleur over je scherm. De filters bieden je eventueel wel de mogelijkheid om persoonlijke voorkeuren in te stellen.

Ook eens proberen? Download dan bijvoorbeeld f.lux of Twilight.

Beter geen beeldschermen meer laatste uur voor het slapen

Dat ’s avonds turen naar beeldschermen niet goed is vanwege het blauw licht, dat is nu duidelijk. Maar we vergeten daarbij één ding. Ook al heb je een blauwlichtfilter-app geïnstalleerd of gebruik je een bril die het blauw licht filtert, we activeren onze hersenen. Je denkt misschien dat in de avond nog even achter je smartphone zitten ontspannend werkt, maar het tegendeel is waar, het activeert je juist. En ook dat kan maken dat je slecht slaapt in de nacht. Stel je daarbij voor dat je kort voor je gaat slapen nog iets leest of ziet waar je je vreselijk over op kunt winden! Of waardoor je je zorgen maakt. Misschien komt er een bericht voorbij waar je je zeer betrokken bij voelt… Reken maar dat je dat meeneemt naar bed waardoor je zeker onrustig slaapt!

Dus niet alleen vanwege het licht, maar ook vanwege de mentale rust, minimaal een uur, maar liever nog twee uur voor het slapen gaan, alle beeldschermen uit. En als je denkt dat het alleen de aanmaak van melatonine onderdrukt of je er te zeer door geactiveerd raakt waardoor het langer kan duren voordat je in slaap valt, dan heb je het mis. Voor je het weet gooi je daarbovenop je biologische klok in de war en creëer je een verlaat slaapritme. Bovendien neemt de hoeveelheid REM-slaap af. Op de koop toe word je ook nog eens vermoeid en suf wakker in de ochtend. Zet daarom vanaf nu minimaal een uur voor bedtijd een alarm om je eraan te herinneren alle beeldschermen uit te doen.

Wat dan wel?

Wij krijgen vaak de vraag, ja maar wat moet ik dan gaan doen in de avond? Wel…luister eens naar rustige muziek of doe een ontspanningsoefening. Lees een ontspannend boek, maak een heerlijke avondwandeling, brei een mooie trui, plan een romantische avond met je partner, maak er een beauty-avond van, spreek een massage af, neem een warm bad… Wat deed je allemaal voordat de smartphone in je leven kwam? Vraag ook eens rond wat anderen doen, je komt zo vast op meer leuke ideeën! En probeer het echt eens één weekje uit! Merk het verschil. Grote kans dat je daarna niet anders meer wilt!

Zie ook eens deze video, waarin wordt uitgelegd wat er met je gebeurt wanneer je toch je smartphone checkt voordat je gaat slapen…

Talja Lambert | Slaapexpert
Saraja Slaapcursus | 20.02.2017 • gewijzigd 09.05.2018 | Talja Lambert
 
 

Lees hier meer blogs!
Deze pagina delen via:
LinkedInFacebookTwitterGoogle+WhatsAppEmail