Saraja Slaapcursus Harderwijk

Gebruik een beeldschermfilter

Als je regelmatig ’s avonds nog achter je laptop werkt, kan het verstandig zijn een beeldschermfilter te gebruiken. Maar ook wanneer je in de avond achter je smartphone of tablet zit, is zo’n beeldschermfilter aan te raden.

Productie melatonine wordt onderdrukt

De beeldschermen van al deze apparaten stralen namelijk een blauw licht uit, dat de productie van het slaaphormoon melatonine onderdrukt. Dit hormoon regelt je dag- en nachtritme. Het blauwe licht van al je beeldschermen laat je hersenen geloven dat het nog geen tijd is om te gaan slapen. Problemen met slapen kunnen dan een gevolg zijn.

Een oplossing

Beeldschermfilters bieden een oplossing. Zij filteren het blauwe licht uit je scherm. In het begin is het misschien even wennen aan de zacht rode kleur over je scherm. De filters bieden je eventueel wel de mogelijkheid om persoonlijke voorkeuren in te stellen.

Ook eens proberen? Download dan bijvoorbeeld f.lux of Twilight.

Beter geen beeldschermen meer laatste uur voor het slapen

Dat ’s avonds turen naar beeldschermen niet goed is vanwege het blauw licht, dat is nu duidelijk. Maar we vergeten daarbij één ding. Ook al heb je een blauwlichtfilter-app geïnstalleerd of gebruik je een bril die het blauw licht filtert, we activeren onze hersenen. En ook dat kan maken dat je slecht slaapt in de nacht. Stel je voor dat je kort voor je gaat slapen nog iets leest of ziet waar je je vreselijk over op kunt winden! Of waardoor je je zorgen maakt. Misschien komt er een bericht voorbij waar je je zeer betrokken bij voelt… Reken maar dat je dat meeneemt naar bed waardoor je onrustig slaapt!

Dus niet alleen vanwege het licht, maar ook vanwege de mentale rust, minimaal een uur, maar liever nog twee uur voor het slapen gaan, alle beeldschermen uit. Bij slaap is het belangrijk je er langzaam op voor te bereiden door in de relaxmodus te gaan. Daarom kun je ook beter niet in de avonduren sporten, dat activeert je lichaam dan weer teveel.

Wat dan wel?

Wij krijgen vaak de vraag, ja maar wat moet ik dan gaan doen in de avond? Wel…luister eens naar rustige muziek of doe een ontspanningsoefening. Lees een ontspannend boek, maak een heerlijke avondwandeling, brei een mooie trui, plan een romantische avond met je partner, maak er een beauty-avond van, spreek een massage af, neem een warm bad… Vraag eens rond wat anderen doen, je komt zo vast op meer leuke ideeën!

Zie ook eens deze video, waarin wordt uitgelegd wat er bijvoorbeeld met je gebeurt wanneer je toch je smartphone checkt voordat je gaat slapen…

Talja Lambert | Slaapexpert
Saraja Slaapcursus | 20.02.2017 | Talja Lambert
 
 

Lees hier meer blogs!
Deze pagina delen via:
LinkedInFacebookTwitterGoogle+WhatsAppEmail