Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Saraja Slaapcursus Harderwijk

Neem je slaap niet al té serieus!

Dat een goede nachtrust belangrijk is omdat het invloed heeft op alle aspecten van ons zijn, dat is een feit. Maar je kunt daarin ook doorslaan en slaap tot een obsessie maken. Neem je slaap beter niet té serieus, want voor je het weet creëer je daarmee alleen maar (meer) slaapproblemen.

Tobben en piekeren over slaap

Helaas kom ik het regelmatig tegen, orthosomnie. Dit gevaar loert bijvoorbeeld bij slaapgadgets. Mensen zijn dan té intensief met hun slaap bezig. Of ze lezen elk artikel en boek over slaap dat er maar te lezen valt. Om maar nieuwe ontdekkingen te kunnen doen waarmee de ‘perfecte slaap’ gerealiseerd kan worden. Ze houden zich vervolgens krampachtig vast aan alle regels en aan elk advies. Name it of ze kennen elk hulpmiddel dat de slaap belooft te bevorderen. Maar…beter slapen doen ze niet. Sterker nog, eerder nóg slechter! Het leidt tot getob en gepieker over slaap, waardoor er zoveel spanning ontstaat dat iemand (nog) verder komt te staan van een herstellende nachtrust.

Je hebt echt geen slaaptracker nodig

Heb ik het over jou als je dit leest? Dan kan ik je aanraden alle gadgets weg te leggen. Je weet en voelt echt zelf wel hoe het met je nachtrust gesteld is. Als je ’s ochtends (uit jezelf) uitgerust wakker wordt, overdag naar behoren functioneert en over het algemeen goed gemutst bent, dan mag je er best vanuit gaan dat je goed geslapen hebt. Daar heb je echt geen slaaptracker voor nodig, die investering kun je achterwege laten. Zeker als je je realiseert dat de accuratesse van die trackers nog veel te wensen overlaat. Misschien slaap je feitelijk wel beter dan een wearable je in de ochtend teruggeeft. (Andersom kan trouwens ook, dat je wel degelijk een slaapprobleem hebt dat niet door een slaapapp wordt opgemerkt).

Mijn advies als je toch het idee hebt dat je wat teveel gefocust bent op slaap? Stop als dit mogelijk is met alle hulpmiddelen om beter te slapen, tenzij ze voorgeschreven zijn of noodzakelijk. Ga niet elk artikel uitpluizen en elk boek doorworstelen dat gepubliceerd wordt over slaapproblemen.

Herstel je relatie met slaap

Belangrijker is weer zelfvertrouwen te krijgen op het gebied van slaap. Dat is een proces dat in je hoofd moet plaatsvinden. Door obsessief met slaap bezig te zijn creëer je slaapstress. Wat uiteraard niet bevorderlijk is voor je nachtrust. Van belang is de onderliggende overtuigingen bloot te leggen die de gespannen relatie met slaap veroorzaken.

Je kunt met deze overtuigingen aan de slag gaan met behulp van de Cognitieve Gedragstherapie voor Insomnie, kortgezegd de CGT-I. Dit is wetenschappelijk bewezen de meest effectieve methodiek bij de behandeling van slapeloosheid. In deze methode wordt uitgelegd wat slaap is en wat je zelf kunt doen om je slaap te verbeteren. Je ontdekt daarmee ook welke gedragingen en gedachten een goede slaap in de weg staan.

Bij Saraja Slaapcursus hanteren we deze methode in al onze coachingstrajecten en trainingen. Heb ik ook jouw interesse gewekt en wil je hier meer over weten? Benader ons dan gerust!

Talja Lambert | Slaapexpert
Saraja Slaapcursus | 11.10.2019 | Talja Lambert
 
 

Lees hier meer blogs!

Bekend van:

Deze pagina delen via:
LinkedInFacebookTwitterWhatsAppEmail