Saraja Slaapcursus Harderwijk

Jaarlijks bedenken we begin januari ritueel allemaal onze goede voornemens voor het nieuwe jaar. Stoppen met roken, meer bewegen, gezonder eten, meer mindful leven… Ook een verjaardag kan hier een aanleiding voor zijn. Maar…waarom niet elke dag als een kans zien om met een schone lei te beginnen? Hoe dan ook, als er een nieuwe gewoonte is die jij je eigen wilt maken, dan zul je je slaap daar hard bij nodig hebben!

Je wist waarschijnlijk al dat een goede nachtrust de basis is voor een vitaal leven. En gezond door het leven gaan en gezond ouder worden willen we uiteraard allemaal! Alleen daarom al is aandacht voor je slaap enorm belangrijk.

Maar niet alleen voor je gezondheid is slaap een weldoener. Je functioneert ook beter, thuis en op het werk. Zolang je maar genoeg slaapuren maakt en je nachtrust van goede kwaliteit is. Want tijdens je slaap is er als het ware een schoonmaakploeg aan de slag in je brein!

Je brein is als een computer die wordt opgeschoond

Allereerst worden hersenverbindingen oftewel synapsen van herinneringen die niet zo belangrijk voor ons zijn afgebroken. Belangrijke dingen worden opgeslagen in ons langetermijngeheugen. Je kunt ons brein eigenlijk zien als een soort computer die opgeschoond wordt in de nacht. Daardoor ontstaat er geheugenruimte zodat we de volgende dag weer nieuwe dingen kunnen opnemen.

Je hersenen worden gereinigd

Maar daar blijft het niet bij. De hersenen worden ook gereinigd. Onze hersenencellen produceren namelijk afvalstoffen. Hersenvocht neemt deze afvalstoffen tijdens de slaap mee om het via kleine bloedvaatjes af te voeren uit de hersenen. Zo kunnen we ons na een goede nachtrust weer goed gemutst op onze taken concentreren.

Je maakt het Human Growth Hormone (HGH) aan

Daarnaast maken we tijdens de diepe slaap in de nacht het menselijk groeihormoon aan. Dit Human Growth Hormone (HGH) helpt bij de reparatie en de groei van cellen en weefsels. Kort gezegd komt het er op neer dat het lichamelijk herstel en genezingsprocessen bevordert. Daarbovenop hebben we onze REM-slaap hard nodig voor het verwerken van onze mentale ervaringen.

Neem slaap dan ook serieus als je fit wilt zijn

Daarom ben je dus na een slechte nacht slaperig en futloos, heb je moeite om dingen te onthouden, maak je fouten en lijkt het wel alsof je met het verkeerde been uit bed bent gestapt. Dat is wat je er heel direct van ervaart. Als je slechte nachten een chronisch probleem worden, loop je op de lange termijn zelfs diverse gezondheidsrisico’s, zoals hart- en vaatziekten, diabetes, alzheimer, obesitas, burnout en depressies. Neem je slaap dan ook serieus als je fit wilt zijn, nu en later!

Het doorbreken van oude patronen kost energie

Maar wist je ook dat je jouw nachtrust hard nodig hebt als je veranderingen aan wilt brengen in je leven? Het doorbreken van oude patronen en het aanleren van nieuwe gewoonten kost natuurlijk doorzettingsvermogen. Je gelooft het niet, maar op tijd naar bed gaan is hierbij één van de sleutels tot succes! Want slaaptekort kan de wilskracht flink doen verminderen, waardoor we sneller geneigd zijn terug te vallen in ons ‘standaardgedrag’.

Zorg voor portie gezonde slaap

Als je vermoeid bent verdwijnt de zelfcontrole. Je hersenen hebben namelijk energie nodig om iets te doen wat je eigenlijk niet wilt. Of wat je moeilijk vindt om te doen. Als je te weinig of niet goed genoeg geslapen hebt is de accu niet voldoende opgeladen. Je komt dan de broodnodige energie tekort wat resulteert in een verminderde zelfbeheersing. Dus moet het roer om? Wil je de regie in handen houden? Zorg dan voor een stevig fundament waar je op bouwen kan, met een portie gezonde slaap! Klein testje doen? Klik gauw hier als je weten wilt of jij over het algemeen genomen wel genoeg energie hebt om je nieuwe dingen eigen te kunnen maken!

Door: Talja Lambert, 28.01.2020
 
 

Lees hier meer blogs!
Deze pagina delen via:
LinkedInFacebookTwitterWhatsAppEmail