Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Saraja Slaapcursus Harderwijk

Wakker liggen in de nacht werkt frustrerend

12

Niets is zo frustrerend als wakker liggen in de nacht, terwijl je zó graag wilt slapen! Als jou dit regelmatig overkomt, dan is het zaak hier werk van te maken. Want een onderbroken nacht breekt je overdag meer op, dan als je te kort geslapen hebt omdat je te vroeg wakker bent geworden.

Wakker liggen in de nacht

Foto: 123RF Stockfoto – mitarart

Wat is de reden van het wakker liggen?

Belangrijk is natuurlijk te ontdekken wat ervoor heeft gezorgd dat je wakker bent (geworden). Ben je te lang actief geweest in de avond? Terwijl je misschien ook op beeldschermen hebt getuurd? Of heb je een stressvolle dag achter de rug? Maak je je ergens zorgen over? Kan het zijn dat je te laat je bed hebt opgezocht? Wellicht heb je teveel vocht gedronken in de avond waardoor je eruit moest om naar de wc te gaan?

 

ALS JE JE VEEL INSPANT OVERDAG HEB JE MEER SLAAP NODIG, lees hier wat bepaalt of je wel voldoende slaapt

 

Wat deed je de dag ervoor?

Hoe dan ook, probeer uit te vinden wat er opvallend is aan de dag voorafgaand. Want…de kwaliteit van je slaap wordt grotendeels bepaald door…jouw activiteiten overdag. Daarom zeggen we ook wel dat slaap een 24-uurs gebeuren is. Ontdek zodoende wat jij op de dag veranderen kan om beter te slapen!

Hoe kom je weer in slaap?

En lig je dan in de nacht wakker in je bed, ga niet liggen frustreren. Als je binnen 20 minuten niet (opnieuw) in slaap bent gevallen, sta op, ga naar een andere ruimte bij gedimd licht. Nee…en dan niet de tv aan of je smartphone pakken, maar doe iets wat jou ontspant.

Luister naar rustgevende muziek, doe een ontspannende (ademhalings-)oefening of meditatie. Lees in een ontspannend boek of tijdschrift. Doe iets saais, totdat je voelt dat je ogen weer zwaar beginnen te worden en je dreigt te knikkebollen. Zoek dan in rust je bed weer op. En doe dit net zolang tot de slaap je gevonden heeft.

Ken de oorzaak

Maar vergeet niet te achterhalen wat je heeft wakker gehouden. Door de oorzaak te kennen, kun je herhaling voorkomen. Zoek je een oplossing? De gouden regel die je daarbij in je achterhoofd moet houden is toch wel dat ontspanning de basis is voor een goede nachtrust!

Talja Lambert | Slaapexpert
Saraja Slaapcursus | 14.03.2018 | Talja Lambert
 
 

Lees hier meer blogs!
Deze pagina delen via:
LinkedInFacebookTwitterGoogle+WhatsAppEmail