Saraja Slaapcursus Harderwijk

Particulier & Slaap

Iedereen kent wel korte periodes van slapeloosheid in zijn leven. Moeite met in slaap komen, lang wakker liggen, tijdens de nacht vaker wakker worden. Meestal verdwijnt deze tijdelijke klacht weer als de oorzaak is weggenomen; verkoudheid, overwerk, ziek kind, omgevingslawaai…

Het wordt een slaapprobleem wanneer de slapeloosheid niet vanzelf overgaat en klachten oplevert in het dagelijks functioneren overdag. Als er bijvoorbeeld sprake is van vermoeidheid, slaperigheid, concentratiegebrek, prikkelbaarheid en slechter presteren op het werk.

Veel Nederlanders last van slapeloosheid

Een derde deel van de Nederlanders zegt regelmatig last te hebben van slapeloosheid. 10% van de Nederlanders heeft zelfs chronische slapeloosheid, oftewel insomnie. Je hebt dan langer dan een maand problemen met inslapen, doorslapen en/of te vroeg wakker worden, zonder uitzicht op verbetering. Het is de meest voorkomende slaapstoornis.

Slaapmedicatie neemt de oorzaak niet weg

Een groot deel van de mensen met een slapeloosheidsklacht zoekt geen behandeling. Van degenen die met hun slaapprobleem naar hun huisarts gaan, krijgt een ruime meerderheid een slaappil voorgeschreven. Aan slaapmedicatie kleeft een groot nadeel; het neemt de oorzaak niet weg en kent helaas vervelende bijwerkingen, waaronder een risico op verslaving.

Tegel slaapconsult

Meest effectieve behandelmethode

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de Cognitieve Gedragstherapie voor Insomnie (CGT-I) de meest effectieve behandelmethode voor slapeloosheid is. Simpel gezegd komt dit erop neer dat je, door te begrijpen hoe slapen werkt, zelf in staat wordt gesteld om je slaap-gedrag te verbeteren.
Slaapcoaching via ons netwerk is gebaseerd op de CGT-I. Je ontdekt welke gewoonten een negatief effect hebben op je slaap. We onderzoeken gezamenlijk de gedachten die belemmerend werken. We werken aan een zodanige lichamelijke en geestelijke ontspanning dat je de optimale situatie creëert voor een goede nachtrust.

Binnen het Landelijk Netwerk van Saraja Slaapcursus werken we met een totaalbenadering, waarin technieken uit onder andere mindfulness en positieve psychologie samenkomen.