Saraja Slaapcursus Harderwijk

Mensen met een regelmatig slaappatroon zijn succesvoller

Meer uit je dag halen? Stel een bedtijd in!

 

Iedereen kent het wel: je moet de volgende dag vroeg op en de verstandige keuze is dus om op tijd naar bed te gaan. Toch kies je er vaak voor om nog één aflevering van je favoriete serie te kijken. Zo slecht kan het toch niet zijn? Die uurtjes haal je in het weekend namelijk gewoon weer in. Althans, dat denken we vaak. Helaas blijkt het niet zo te werken.

De mens is een gewoontedier en dat betekent dat we gebaat zijn bij ritme en regelmaat. Grote kans dat jouw leven dat niet is. Doordeweeks sta je vroeg op en je bedtijd is iedere avond weer anders. Het weekend is om bij te komen en dat betekent geen wekker en lang blijven liggen. Je bent echt niet de enige die het zo doet, maar gezond is anders.

Onderzoek: regelmatig slaappatroon veel voordelen

Uit onderzoek van Dr Andrew J.K. Phillips is namelijk gebleken dat een regelmatig slaappatroon veel voordelen heeft. Zo zijn mensen die hun slaap mooi gelijkmatig verdelen succesvoller dan wij die dit niet doen. Dit ontdekte hij door het slaapgedrag en het circadiane ritme (je biologische 24-uurs ritme) van 61 studenten van het Harvard College te vergelijken met hun prestaties.

Opvallend genoeg haalden de studenten met een onregelmatig slaappatroon lagere cijfers dan hun medestudenten die wel elke avond op dezelfde tijd naar bed gingen. Daarnaast hadden de jongeren met een vaste bedtijd minder moeite om in slaap te vallen en kwamen ze ‘s ochtends gemakkelijker uit bed.

Waarom mens gebaat bij regelmatig slaappatroon?

Dat zijn beste flinke voordelen, maar hoe komt het dat we zo gebaat zijn bij een regelmatig slaappatroon? Dat heeft vooral met je circadiane ritme te maken. Je lichaam ontwikkelt namelijk een ritme op basis van de 24 uur die er in een dag zitten en past zich daarop aan. Een regelmatige levensstijl zorgt ervoor dat je lichaam gewend raakt aan dit ritme, waardoor je beter kunt presteren.

Vooral slaap speelt hierin een cruciale rol. Volgens Dr Charles A. Czeisler van het Sleep Health Institute kan je inwendige klok tot wel drie uur verschuiven door een onregelmatig slaapritme. Dit betekent dat als je om 9:00 uur moet werken, je het gevoel hebt dat het pas 6:00 uur is. Je lichaam is dus nog niet volledig opgestart en daardoor kun je minder goed presteren.

Niet alleen hoeveelheid slaap telt

Het gaat er dus niet alleen om hoeveel je slaapt, maar ook om hoe regelmatig je slaapt. Om het optimale uit jezelf te halen, zal je moeten proberen om een ritme voor jezelf te creëren. We begrijpen dat dit niet gemakkelijk is wanneer je een druk en onregelmatig leven leidt, maar wie streng is voor zichzelf zal merken dat hij ‘s nachts beter kan slapen en overdag een stuk fitter is.

Bron: Manners Magazine | 15-06-2017 | Thomas Aalderink

Deze pagina delen via:
LinkedInFacebookTwitterGoogle+WhatsAppEmail