Saraja Slaapcursus Harderwijk

Slecht slapen tijdens menopauze

Dat opvliegers bij de overgang horen weten de meeste vrouwen wel, maar dat slecht slapen ook een van de klachten is vaak niet. Door veranderende hormonen komt het regelmatig voor dat vrouwen lichter slapen en last krijgen van nachtelijke zweetaanvallen. Zie dan nog maar eens in te slapen. In het nieuwe boek ’De menopauze managen’ worden slaaptips gegeven voor slechte slaapsters.


Myra Hunter en Melanie Smith zijn twee klinische psychologen uit Groot-Brittannië die zich bezig houden met overgangsklachten en omgaan met lichamelijke aandoeningen. Vrouw las het boek en selecteerde de beste tips.

  • Laat zorgelijke gedachten over je heen komen en ga er niet in mee. Maak gebruik van ontspannings- en ademhalingstechnieken. Laat je gedachten komen en gaan zoals een trein het station passeert of een rivier voorbij stroomt. Bedenk dat het geen feitelijke gebeurtenissen zijn, maar slechts gedachten.
  • Overdrijf de ernst van het probleem niet; je slaapt altijd meer dan je denkt en je bent niet de enige die zich moe voelt als  je ‘s morgens wakker wordt. Iedereen slaapt wel eens slecht.
  • Realiseren dat je over sommige dingen wel controle hebt. Zo kan je bijvoorbeeld regelmaat aan te brengen in je slaapritme. Zie af van dutjes en blijf niet te lang liggen als je niet slaapt.
  • Zeg geen activiteiten af na een slechte nacht, dan heb je alleen maar meer tijd om je zorgen te maken over de komende nacht.

Bron: Telegraaf | 04.08.2015

Deze pagina delen via:
LinkedInFacebookTwitterGoogle+WhatsAppEmail